حاشیه های نهمین روز جشنواره فیلم فجر ۹۷/ وقتی جشنواره رنگ و بوی مرگ و قصاص میگیرد
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۸۵۱۳۷
پنجشنبه – ۱۸ بهمن – نهمین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر سپری شد و از جمعه ۱۹ بهمن، جشنواره به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) برای دو روز تعطیل میشود.
* در این روز جدیدترین آمار در بخش بهترین فیلم از نگاه مردم اعلام شد که با حذف فیلم ۲۳ نفر، پنج فیلم «شبی که ماه کامل شد»، «سرخپوست»، «متری شش و نیم»، «غلامرضا تختی» و «ماجرای نیمروز ۲» در گردونه رقابت باقی ماندند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
* درباره آرای مردمی جشنواره اعلام شده است که تا ۲۱ بهمن فقط پنج فیلم اعلام خواهند شد که و با وجود آنکه نمایش فیلمها در سینماهای مردمی تا پایان ۲۲ بهمن ادامه دارد اما در بامداد بیست و دوم نتیجه آرای مردمی مشخص و در اختتامیه که عصر همان روز برگزار میشود، اعلام خواهد شد.
* در روز نهم جشنواره همانند روزهای گذشته چهار فیلم در سینمای رسانهها به نمایش درآمد که اولین آنها مستندی بود با نام «چیزهایی هست که نمیدانی». کارگردان این مستند در نشست خبری فیلم خود به انتقاد از کمتوجهی به فیلمهای مستند در جشنواره بهویژه در سینمای رسانهها پرداخت و گفت، نمیشود کسی را به اجبار پای دیدن مستند نشاند. این در حالی است که شاید انتقاد از اهالی رسانه و منتقد بابت حضور در سالن نمایش فیلم و نشست چندان بهجا نباشد، چراکه بیشتر این آثار پیش از این در جشنوارههای دیگری به نمایش درآمده و مصاحبههای متعددی هم با سازندگان آنها در رسانههای مختلف منتشر شده است. ضمن اینکه مهمترین و اصلیترین گروهی که همواره به حضور در جشنواره فجر تاکید دارند، خود مستندسازان هستند وگرنه در سالهای گذشته در اغلب موارد، سانسی که به فیلمهای مستند اختصاص داشته با مخاطب کمتری مواجه شده است.
* دومین فیلمی که در روز پنجشنبه در پردیس ملت به نمایش درآمد «سونامی» از میلاد صدرعاملی بود که اولین تجربه او هم به حساب میآید.
* این فیلمساز جوان که پسر رسول صدرعاملی هم هست، در اولین فیلم خود سراغ یک موضوع ورزشی رفته و سختیهای تکواندو را به تصویر کشیده است. ضمن اینکه گوشهای از قصه این فیلم به ماجرای قرعه ورزشکاران ایرانی با ورزشکارانی از رژیم صهیونیستی و باخت اجباری اشاره دارد. امیرمهدی ژوله یکی از بازیگران فیلم در نشست خبری سونامی توضیح داد، در این فیلم یک سکانس خیلی خوب وجود داشته که به همین مساله میپرداخته اما متاسفانه حذف شده است.
* در این فیلم به حضور بانوان بسکتبالیست در مسابقات بینالمللی هم اشاره شده بود و اینکه اقدام چند بازیکن برای حضور در یک مسابقه خارجی از طریق اسپانسر با پوشش اسلامی سبب شد فدراسیون جهانی با این نوع پوشش بانوان ایرانی و مسلمان موافقت کند و آن را به رسمیت بشناسد اما این گروه چندان با روی خوشی از سوی فدراسیون مواجه نمیشوند.
* اما دو فیلم دیگری که در دو سانس آخر جشنواره در پردیس ملت به نمایش درآمدند، باعث انتقادها و اعتراض تعدادی از اهالی رسانه و منتقد شدند، چراکه موضوعشان مانند چند فیلم دیگر جشنواره موضوع به قتل و جنایت و قصاص مربوط میشد.
* فیلم جاندار به کارگردانی مشترک دو جوان که متولد دهه ۷۰ هستند اگرچه با عروسی و ساز و آواز و رقص شروع شد، اما به یک قتل ختم میشود و خانواده برای نجات از قصاص با اتفاقات پیچیدهای روبرو میشوند.
* در این فیلم فاطمه معتمدآریا، باران کوثری، حامد بهداد، علی شادمان و مسعود کرامتی بازی کردهاند که البته بازی بهداد اصلاً در حد و اندازه آنچه در فیلم «قصر شیرین» میرکریمی از خود نشان داد، نیست.
* انتخاب پایان باز این فیلم یکی از سوژههای اصلی در نشست خبری جاندار بود. ضمن اینکه بازیگر این فیلم یعنی فاطمه معتمدآریا در نشست حضور نداشت و از طریق یک پیام صوتی بابت اینکه نتوانسته در نشست حضور داشته باشد عذرخواهی و برای بازی در این فیلم هم ابراز خشنودی کرد.
* آخرین فیلمی که در پردیس ملت به نمایش درآمد «قسم» ساخته محسن تنابنده بود که در خبرها تهیهکننده آن الهام غفوری – که همان تهیهکننده سریال پایتخت است – معرفی میشد. البته وی در این باره توضیح داد که برای دریافت پروانه تهیهکنندگی باید در سینما هم سابقه فعالیت داشته باشد که تولید این فیلم به نوعی برای پر شدن رزومه کاری وی بوده و جلیل شعبانی به عنوان تهیهکننده، پروانه ساخت این فیلم را گرفته است.
* فیلم تنابنده هم یکی دیگر از آن فیلمهایی است که به موضوع قصاص میپردازد و اگرچه یک فیلم جادهای و پر بازیگر است اما پایانی تلخ و غمانگیز دارد.
* در نشست خبری «قسم» یکی از حاضران که خود را حقوقدان معرفی میکرد ایرادهایی را به فیلم وارد کرد و معتقد بود گافهایی در فیلمنامه به لحاظ قانونی وجود داشته اما تنابنده مصرانه تاکید کرد، سه قاضی گردنکلفت از طرف قوه قضائیه به او معرفی شده و در این فیلمنامه کنار او حضور داشتند. ضمن اینکه خودش هم بیش از ۵۰ پرونده را به طور محرمانه مطالعه کرده است. البته اگرچه این نشست در دقایقی با صدای بلند و جدل تنابنده و مدعی حقوقدانی ادامه پیدا کرد اما دقایقی بعد کارگردان فیلم قسم فضای نشست را با شوخیهای خود درباره حضور شتر و گاو در فیلم توضیح داد، این اتفاق خیلی اتفاقی بوده نه از سر هوش و ذکاوت و استعارهای.
* حسن پورشیرازی که در این فیلم نقش یک راننده اتوبوس را ایفا میکند در نشست حضور داشت و تاکید کرد که پس از انقلاب برای اولینبار است در چنین نشستی حاضر میشود و اصلاً چنین جمعیتی را به عنوان خبرنگار تا به حال ندیده است.
* مهناز افشار هم که در فضای مجازی به عنوان یکی از سلبریتیهایی که تقریباً نسبت به هر اتفاقی واکنش نشان میدهد، خیلی خودجوش به برخی سوالاتی که درباره بودجه فیلمها در نشستهای قبلی فیلمهای جشنواره مطرح شده اشاره کرد و گفت: نمیدانم چرا بیشتر از آنکه درباره خودم صحبت کنم درباره دیگران حرف میزنم، اما به هر حال میخواهم بگویم ایکاش اول ببینیم درباره یک موضوع چه حرفی گفته میشود بعد ببینیم چه کسی آن را مطرح کرده است. اگر بحث پول فیلمها مطرح است، پس این را هم میشود پرسید که حقوق خبرنگاران و خبرگزاریها از کجا تامین میشود؟ این در حالی است که برای من مهمتر از این سوالات، شرافت شما خبرنگاران اهمیت دارد.
* در فیلم قسم یک سکانس سقوط اتوبوس در حوض آب وجود دارد که بسیاری آن را مورد تحسین قرار دادند و طبق گفته تورج اصلانی فیلمبردار قسم این سکانس در یک برداشت و با هشت دوربین فیلمبرداری شده است.
* در شرایطی که در سالهای گذشته نیز بر سیگار کشیدن بازیگران و کاراکتر فیلمها در جشنواره تاکید میشود تا کمتر اتفاق بیافتد، اما در فیلمهای امروز جشنواره چند بار این صحنه نشان داده شد که کاراکترها هنگام عصبانیت سراغ سیگار کشیدن میروند.
* سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر روزهای ۱۹ و ۲۰ بهمن تعطیل خواهد بود و پس از آن در روز یکشنبه – ۲۱ بهمن – با نمایش سه فیلم و اعلام نامزدها به پایان میرسد.
منبع: ساتین
کلیدواژه: اخبار سینما بازیگران جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر 97 حواشی سینما سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر فیلم های جشنواره فجر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت saten.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساتین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۸۵۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
کارگردان نمایش «پر» از آثار هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی، رویکرد جشنواره در حذف بخش رقابتی و توجه به اجرای عمومی آثار را اقدامی موثر دانست.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نمایش «پر» نوشته مجید کاظمزادهمژدهی با کارگردانی محمد رسائلی در قالب هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت سال جاری در تالار مرکزی شهر رشت روی صحنه رفت.
محمد رسائلی درباره موضوع نمایش «پر» و دغدغه خود برای تولید و اجرای این اثر، گفت: این نمایشنامه با مضمون بسیار خاص و مرتبط با فرهنگ رضوی نوشته شده و رویکرد آن مرا به چالش واداشت و لذا دوست داشتم آن را تولید کنم. این نمایش زندگی یک فرد به اصطلاح چالهمیدانی قبل انقلاب را روایت میکند که عاشق زنی میشود که کفشدار حرم امام رضا (ع) است و داستان جالبی برایش رقم میخورد.
وی اظهار امیدواری کرد داستان این اثر در اجرا نیز مخاطب را تحت تاثیر قرار داده باشد.
رسائلی با بیان اینکه تولید اثر برای جشنوارههای موضوعی یا غیر آن به لحاظ اجرا دارای چارچوب مشخصی است، تصریح کرد: برای القای روح و جان معنوی تئاترهای با موضوع رضوی به مخاطب، نگاه ما متفاوت میشود، زیرا تاثیر روانی که من به عنوان هنرمند در وجودم از امام رضا (ع) میگیرم با کارهای دیگر متفاوت است. هنرمند عرصه تئاتر باید در درجه اول ارتباط معنوی و ارادت خاصی را که خودش با امام رضا (ع) میگیرد به خوبی در لایههای مختلف اجرا برای مخاطب نیز به نمایش بگذارد تا ارتباط دوسویه بین مخاطب و تئاتر رضوی شکل بگیرد و مضمون مورد نظر به مخاطب القا شود.
کارگردان نمایش «پر» درباره حضور در جشنواره رضوی یادآور شد: این جشنواره برای من جایگاه مستحکمی دارد که به آن ارادت دارم و حالم را تا حد بسیار زیادی خوب میکند، لذا شرکت در آن برایم جایگاه بالایی داشت.
وی درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی و گرایش به اجرای عمومی نمایشها در شهرهای خود، تاکید کرد: این اقدام گامی موثر و حرکتی قابل پذیرش است و این مهم مولفه موثری در موفقیت اهداف جشنواره برای نشر فرهنگ رضوی است.
رسائلی در پایان با بیان اینکه وجود بخش رقابتی از جهتی سبب تبادل نظر و انتقال تجربه بین گروههای نمایشی میشود، گفت: با این وجود تحقق حمایت اجراهای عمومی برای هر نمایش در شهر خود با توجه به شرایط اقتصادی موجود بسیار بهتر است و از این منظر این اقدام پسندیده و قابل ستایشی است که از سوی دبیرخانه جشنواره مطرح شده است.